Nowoczesne rozwiązania wykorzystywane podczas przewozu niebezpiecznych materiałów.

Przewóz niebezpiecznych towarów i ładunków jest regulowany przez odpowiednie przepisy. W wielu przypadkach koniecznie trzeba wykorzystywać właściwe zabezpieczenia i środki ochrony, które mają zagwarantować bezpieczeństwo i jednostce, która dokonuje transportu i ludziom, którzy pracują na jej pokładzie. Jednak mogą się pojawić przypadki, czy to w rezultacie jakiś zaniedbań, czy zwyczajniej niefortunnych zbiegów okoliczności, że na pokładzie pojawią się nieodpowiednio oznakowane produkty, mogące być zagrożeniem dla nieświadomej załogi. Tego typu przypadki są dość niebezpieczne, bo w przypadku jakiegoś zdarzenia na oceanie akcje ratownicze są skomplikowane i bardzo kosztowne. Z takich też powodów w trosce o jak najlepsze zabezpieczenie kontenerowców przed tego typu zagrożeniami dwie czołowe firmy transportowe podjęły współpracę w obszarze poprawy bezpieczeństwa przewozu niebezpiecznych ładunków. Armatorami tymi są Maersk Line oraz Hapag-Lloyd, a ich wspólnym przedsięwzięciem jest specjalistyczny system do monitorowania przewożonych ładunków i wychwytywania ewentualnych zagrożeń.

Ten nowy system ma na bieżąco monitorować załadowane towary w poszukiwaniu ewentualnego zagrożenia. System jest cały czas w trakcie rozbudowy, w chwili obecnej ma już kilka tysięcy zdefiniowanych związków, a bez przerwy pojawiają się kolejne. Tym sposobem wyśledzenie niewłaściwie oznakowanych ładunków jest znacznie łatwiejsze, tak samo jak identyfikowanie związków mogących być zagrożeniem dla załogi i statku. Nowoczesne rozwiązania wykorzystywane podczas przewozu niebezpiecznych substancjiSystem armatora Hapag-Lloyd działa w pełnym wumiarze od roku 2011, a jest oparty na prawie pięćdziesięcioletniej pracy przy klasyfikacji materiałów niebezpiecznych. Z tej ogromnej wiedzy mogą korzystać nie tylko pracownicy firmy Hapag-Lloyd, ale często nowe rozwiązania są wykorzystywane przez całą branżę. W ogromnym stopniu wpływa to na poziom bezpieczeństwa na pokładach statków, w szczególności że pozostali armatorzy także są zainteresowani stosowanymi zabezpieczeniami. A o tym, jak to jest ważne zaświadczyć może najlepiej liczba nieodpowiednio oznaczonych niebezpiecznych towarów, jakich w poprzednim roku wykryto prawie trzy tysiące.