Największy kontenerowiec w dziejach portu Gdynia.

W piątek rankiem do nabrzeża BCT przybił MSC Charleston – najogromniejszy kontenerowiec w przeszłości gdyńskiego portu. Tyczący więcej niż 320 metrów statek jest równocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory rozładowywano w Gdyni.

MSC Charleston ukończony został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma kubaturę prawie 8100 TEU (jednostka równoważna pojemności kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, dotychczasowy rekordzista, zarówno ładowany w BCT, MSC Krystal miał kubaturę 5 762 TEU. Zarazem, statek o długości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z najogromniejszych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i zostanie w porcie przez mniej więcej dobę. W tym czasie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek uda się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia

Największy statek kontenerowy w historii portu Gdynia

Odwiedziny tak znaczącego kontenerowca to następny dowód na to, że wbrew wahań rynkowych cały czas istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków dalekomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.

Organizowane na następne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługiwanie statków o kubaturze do 12-13 tys. TEU – a więc takich, jakie stanowią trzon współczesnej flotylli kontenerowców pełnomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił obsługę kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim, co do wymiarów terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Najlepszy wynik w obsłudze kontenerów odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma angażuje teraz 300 pracobiorców i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Przedsiębiorstwo jest w dobrej formie finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT wyznacza korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w kanonie świadczonych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje zdecydowaną większą część towarów skonteneryzowanych w stosunkach morskich w Polsce.

źródło BCT