Jakie są prognozy na nadchodzący rok dla Portu Gdańskiego

Jakie są prognozy na kolejny rok dla Portu Gdańskiego

Minione lata niesamowicie rozpuściły zarząd portu gdańskiego – w końcu co rok padały nowe rekordy jeśli chodzi o wyniki finansowe albo przeładunki. Nawet miniony rok, pomimo tego że że prognozowany jako niezwykle ciężki dla całej branży transportowej jednak dał blisko 11-procentowy wzrost przeładunków, i to pomimo kryzysu, który panował przy kontenerach. Portowe władze postawiły bowiem na dużą uniwersalność, dzięki czemu zmniejszone obroty w którejś z grup towarowych zrekompensowane mogą zostać przez coś innego. Dzięki temu są mniejsze obawy o to, że jedno załamanie będzie miało jakiś bardziej znaczący wpływ na stan całego portu, a on sam jest znacznie odporniejszy na rynkowe zawirowania. Dość duży spadek w ilości w ubiegłym roku był w przeładunku kontenerów, jak ostatecznie jednak wyszło, ich ciężar był większy niż w ubiegłym roku, z kolei bardzo duża, na prawie 20 procent dynamika wystąpiła przy obsłudze paliw. Na przyszły rok plany są oczywiście też duże, ale dyrekcja portu będzie zadowolona, jak się uda utrzymać poziomy z minionego roku.

Obecnie niezwykle ciężko ciężko będzie wywnioskować, w jakim kierunku będzie się rozwijać ogólna sytuacja na rynkach światowych i jak to przełoży się na sytuację w porcie. Ocenia się, że Azjatyckie kraje nadal znajdować się będą w recesji, więc spodziewać się można kolejnych spadków lub ewentualnie utrzymania aktualnego poziomu. Lecz coraz bardziej rozwija się eksport z naszego kraju, i to właśnie on zapewne będzie motorem napędowym na przyszły rok. Coraz więcej przedsiębiorstw zajmuje się dystrybucją towarów z segmentu FMCG, jakie są później transportowane w kontenerach, portowe władze liczą też bardzo na branżę meblarską, jaka w ostatnim czasie urosła do światowej potęgi. Trochę ciężko z kolei będzie cokolwiek prognozować jeśli chodzi o paliwa. Co prawda w roku poprzednim pomimo dużych obniżek cen odnotowano wysoki poziom rozładunków ropy i gazu, jednakże wysnuwanie jakiś daleko idących wniosków z tego na przyszłość jest nieco ryzykowne. Niestety paliwowy rynek w bardzo dużym stopniu zależy od polityki, więc trudno tu będzie robić założenia na przyszłość.