Spory spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Porcie w Gdyni

Spory spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim PorciePort w Gdyni z uwagi na położony po sąsiedzku port Gdański nie ma lekkiego życia. Szczególnie że jego konkurent postawił bardzo wysoko poprzeczkę, w ostatnim czasie wiele zainwestował, i to wszystko sprawiło, że część klientów się zdecydowała na zmianę. Sytuację tę świetnie pokazują liczby. W roku 2015 na terenie terminala przeładowano o 120 tysięcy mniej kontenerów w nawiązaniu do minionego roku, co daje w efekcie spadek o blisko 25 procent. Spore spadki zanotował również drugi terminal w Gdyni, z kolei w nim było to na poziomie niecałych dwunastu procent. Widać więc bardzo dobrze, że Gdynia jak na razie zostaje nieco z tyłu jeśli się ją porówna z sąsiadującym Gdańskiem. W ciągu ubiegłych dwunastu miesięcy kilku światowych, znanych armatorów podjęło współpracę z DCT, również nowi armatorzy którzy rozpoczynają transporty do naszego kraju wybierają raczej Gdańsk. Wszyscy wiedzą, że konkurencja jest ważną rzeczą, w szczególności jeżeli porty leżą obok siebie, lecz pojawiają się już głosy o tym, że taka sytuacja nie jest zdrowa.

Spore znaczenie na obecną sytuację Portu w Gdyni mają spore opóźnienia w projektach powalające na obsługę jednostek o największym załadunku. Do tej pory nie został bowiem pogłębiony kanał, co sprawia że niemożliwe jest obsłużenie najdłuższych kontenerowców, pomimo tego że infrastruktura portowa może na to pozwolić. To był podstawowy powód przejścia grupy armatorów do Gdańska, gdyż ich statki zwyczajnie nie dawały rady dopływać pod terminal z powodu zbyt płytkiej trasy. Oprócz tego na sytuację taką nałożył się krach tranzytowy z Rosją i spowolnienie gospodarki w Chinach, i w rezultacie wyniki były takie jakie były. Władze Gdyńskiego portu liczą na to, że rok 2016 przyniesie poprawę sytuacji. Zakończono bowiem kilka rozpoczętych kilka lat temu projektów, jakie przygotować mają terminale na bezpośrednie przyjmowanie dużych kontenerowców. W dużym stopniu powiększeniu i modernizacji uległo wyposażenie, znacznie unowocześniono też place do składowania i wykonano specjalistyczne oprogramowanie pomagające w zarządzaniu portem.